piernikowe

poniedziałek, 07 stycznia 2013

Ciasto, do którego podchodziłam jak do przysłowiowego jeża ;-) Miałam je już w planach na zeszłoroczne święta i te jeszcze, jeszcze wcześniejsze. Wyszło dopiero w tym, a tak właściwie to w zaszłym roku ;-) i mogę powiedzieć, że nie ma się czego bać, bo ciasto praktycznie robi się samo. My tylko nastawiamy, potem pieczemy przekładamy i lukrujemy, bądź polewamy czekoladą. Banalne, a jakie pyszne! Piernik dosłownie rozpływa się w ustach! Jest bardzo delikatny i aromatyczny. A z tej porcji wyjdzie nam ciasto wielkości blachy z piekarnika i do tego jeszcze wysokie na 7 cm ;-). Więc, podsumowując, naprawdę warto zrobić ten piernik, odpowiednio wcześniej, bo wszyscy goście jak i domownicy będą zachwyceni,a na pewno nam się szybko nie skończy, a i na po świętach zostanie ;-)

P.S Na kolejne święta również robię ten piernik! :-) Tylko przełożę go powidłami i masą orzechową, będzie jeszcze lepszy ;-)

Przepis z Moich Wypieków

piernik staropolski

Piernik staropolski

składniki:

  • pół kg miodu
  • 2 szklanki cukru (dałam 1)
  • 25 dag masła
  • 1 kg mąki pszennej
  • 3 jajka
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • pół szklanki mleka
  • pół łyżeczki soli
  • 2 - 3 torebki przyprawy do piernika (40 g w torebce)

Miód, cukier i masło podgrzać stopniowo, niemal do wrzenia, wymieszać porządnie i ostudzić.

Do chłodnej masy dodać mąkę pszenną, jajka, sodę oczyszczoną rozpuszczoną w połowie szklanki mleka, sól i przyprawę do piernika. Ciasto starannie wyrobić i przełożyć do kamionkowego lub emaliowanego garnka. Przykryć ściereczką i odstawić w chłodne miejsce na 5 - 6 tygodni. Piec 3 - 4 dni przed świętami.

Pieczenie:

Ciasto podzielić na 2 - 3 części, rozwałkować (najlepsza grubość około pół cm) i piec w dużej blaszce w temperaturze około 160 - 180ºC (zależy od piekarnika) przez około 15 - 20 minut (zależy od grubości placka). Placki ochłodzić.

Ochłodzone placki przełożyć podgrzanymi powidłami śliwkowymi (można je wymieszać z bakaliami), przykryć arkuszem papieru i równomiernie obciążyć, odstawić do 'skruszenia' na 3 - 4 dni.

Piernik polać czekoladą lub lukrem (z lukrem dłużej się przechowuje). Długo zachowuje świeżość, wystarczy go zawinąć w papier lub ściereczkę, by nie wysychał.

Uwaga:

Wyrobione ciasto jest dość luźne. Po leżakowaniu w zimnie tężeje i daje się rozwałkowywać (trzeba jednak podsypywać mąką).

piernik staropolski

piernik staropolski

sobota, 05 stycznia 2013

Moje jedyne świąteczne pierniczki. Oczywiście, jak to ja, zabrałam się za robienie ciastek, a nie miałam składników. Największym problemem był brak cukru, żadnego! Kiedy już byłam kompletnie załamana udało mi się znaleźć małą paczuszkę z ciemnym brązowym cukrem. Dlatego zamiast jasnego cukru, jak w przepisie, mam ciemny, a zamiast lukru, czekoladę (to dlatego trochę zmieniłam nazwe). Pierniczki w lukrze na pewno inaczej smakują, jednak i te były dobre. Miękkie, puszyste, piernikowe. Gdyby tylko jakieś nadzienie, smakowałyby jak takie ze sklepu, tylko bardziej aromatycznie ;-) Generalnie bardzo polecam te pierniczki bo są szybkie i smaczne. A ja na pewno kiedyś znów je zrobię, by przekonać się jak smakują takie zanurzone w lukrze :-)

Przepis znaleziony na blogu Słodka pasja

pierniczki na śmietanie

Pierniczki glazurowane

Składniki na 20 sztuk:

  • 130 g kwaśnej śmietany 18% (dałam pół na pół z jogurtem naturalnym)
  • ½ łyżeczki sody oczyszczonej
  • 200 g cukru (u mnie ciemny brązowy)
  • 1 jajko
  • skórka otarta z 1 cytryny
  • 1 łyżka kakao
  • 1 opakowanie gotowej przyprawy do piernika lub 2 łyżki domowej
  • 330 g mąki pszennej

Piekarnik nagrzać do 200°C.

W misie miksera umieścić śmietanę, cukier, jajko i sodę oczyszczoną, rozmieszać zawartość do momentu rozpuszczenia się cukru, można to zrobić mikserem lub ręcznie za pomocą rózgi. Dodać pozostałe składniki: skórkę z cytryny, kakao, przyprawę do piernika i przesianą mąkę, wymieszać. Ciasto będzie dosyć klejące. Zwilżonymi w zimnej wodzie dłońmi formować kulki wielkości orzecha włoskiego i układać je na blasze wyścielonej papierem do pieczenia.

Pierniki wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 15 minut. Od razu po upieczeniu, jeszcze ciepłe polukrować, zanurzając je w całości do lukru.

Lukier: (zastąpiłam czekoladą)

  • sok z 1 cytryny
  • cukier puder

Wymieszać do uzyskania niezbyt gęstego lukru.

pierniczki na śmietanie

pierniczki na śmietanie

pierniczki na śmietanie

środa, 25 stycznia 2012

Tak, tak wiem. Święta już dawno minęły a ja tutaj pierniczki dodaję ;) Robiłam je na święta, zapomniałam im zrobić zdjęcia, ale później okazało się, że zapodział mi się jeszcze jeden słoik z pierniczkami, więc nadarzyła się okazja ;) Nie chciało mi się czekać na publikowanie przepisu dopiero za rok ;) Tak więc jest teraz. Ale kto powiedział, że w karnawale nie można piec pierniczków? Przecież to takie ciasteczka które mogą poleżeć naprawdę długo i tylko zyskają na smaku ;) Te są pyszne, lekko twarde, z kropeczkami kawowymi. Fajnie wykrawa się z nich różne kształty a później lukruje. Naprawdę warto je zrobić ;)

pierniczki

Pierniczki
  • 80 dag mąki
  • 45 dag miodu
  • 15 dag cukru (najlepiej pudru)
  • 20 dag masła
  • 2 jajka
  • 2 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 przyprawy do piernika (ma być w sumie ok. 90 g)
  • 2 łyżeczki kakao
  • 1 łyżka kawy mielonej
Roztopić masło z miodem, ostudzić. Na stolnicę przesiać mąkę, wymieszać z sodą i przyprawami. Dodać cukier i kakao, kawę. W środku zrobić dołek, wbić do niego jajka i wolno mieszać w dołku drewnianą łyżką. Dolewać masło z miodem i mieszać do momentu, aż trzeba będzie zacząć wyrabiać rękami. Zagnieść, wałkować, podsypywać mąką i wycinać cienkie pierniczki. Piec ok. 8-10 min. w temp. 180 st.

pierniczki

ŹRÓDŁO





wtorek, 10 stycznia 2012

Poświątecznych wpisów ciąg dalszy ;) Tym razem piernik leżakujący 3 tygodnie. Miękki, rozpływający się w ustach, z mnóstwem bakalii a do tego przełożony marmoladą i polany polewą czekoladowa :) Kawałki, które widoczne są na zdjęciach zjedliśmy dopiero wczoraj, tylko dzięki temu, że udało mi je się głęboko schować ;) Smakowały jeszcze lepiej niż na świątecznym stole, dlatego im wcześniej pierniczek upieczemy tym lepiej. Jego przygotowanie nie jest kłopotliwe, powiedziałabym, że jest nawet pomocne. Piernik mamy już upieczony, tylko w odpowiednim czasie nasączamy go, polewamy polewą no i w końcu jemy ;) A jego smak wynagrodzi nam to długie czekanie. Bo warto poczekać, oj warto... ;)

piernik dla cierpliwych

Piernik dla cierpliwych

Składniki:

  • 500 g mąki
  • 250 g cukru
  • 250 g miodu
  • 30 ml wódki
  • 2 jajka
  • czubata łyżka masła
  • łyżeczka przyprawy do pierników (następnym razem dałabym 2 łyżeczki)
  • 2 łyżki kakao
  • łyżeczka sody
  • 150 g suszonych śliwek (z braku śliwek dałam 100g rodzynek, ale wydaje mi się, że ze śliwkami smakowałby jeszcze lepiej)
  • 100 g rodzynek

Dodatkowo:

  • 50 ml kawy rozpuszczalnej
  • 100 ml wódki (dałam 80 ml wódki i 20ml herbaty)
  • polewa czekoladowa
  • powidła/dżem/marmolada

Śliwki namoczyć, osączyć i pokroić na małe kawałeczki. W rondelku rozpuścić miód z cukrem i przyprawami. Dodać masło, ostudzić. Wbić jajka i wymieszać. Dodać mąkę, sodę rozpuszczoną w 1/3 szklanki wody, wódkę, kakao, śliwki i rodzynki. Wyrobić ciasto i przełożyć do podłużnej formy ( keksówka o wymiarach 30x7cm  lub 30x11cm) wysmarowanej masłem (lub wyłożonej papierem do pieczenia). Piec godzinę w temperaturze ok.190 stopni . Ostudzić i wyjąć z formy. Zawinąć w folię i odstawić na 1 tydzień. Po tygodniu nasączyć kawą wymieszaną z 50 ml wódki. Ponownie zawinąć w folie i odstawić na kolejny tydzień. Przekroić, nasączyć resztą wódki, przełożyć powidłami i złączyć części. Polać piernik polewą czekoladową. Gdy polewa zastygnie zawinąć w folię i odstawić na kolejny tydzień

piernik dla cierpliwych

piernik dla cierpliwych

Przepis znalazłam tutaj a oryginał pochodzi z forum cincin

sobota, 17 grudnia 2011

Bardzo smaczne pierniczki ;) Miękkie od razu po upieczeniu i jak to drożdżowe wtedy najlepiej smakują. Po za wyrastaniem ciasta są bardzo szybkie do zrobienia i fajnie się z nich wykrawa ciasteczka. Są mało słodkie, dlatego ja troszkę je polukrowałam. Idealne do kawy, herbaty czy mleka ;)

drożdżowe pierniczki

Drożdżowe pierniczki:

Składniki:

  • pół kg mąki pszennej (ja 100g pszennej zamieniłam na żytnią)
  • 5 dag drożdży
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżka miodu
  • 1-2 łyżki cukru
  • pół szklanki wody
  • 1łyżeczka przyprawy do piernika

Wykonanie:

W ciepłej wodzie rozpuścić cukier i drożdże. Do miski wsypać mąkę, przyprawę korzenną, dodać roztopione masło, miód i drożdże. Wyrobić bardzo gęste ciasto (jeśli potrzeba podsypać mąki lub dodać wody). Ciasto zostawić na pół godziny do wyrośnięcia. Po tym czasie jeszcze raz je wyrobić (jeśli będzie się kleić podsypać lekko mąką). Ciasto rozwałkować niezbyt cienko. Wycinać foremkami ciasteczka, układać w odstępach na posmarowanym papierze do pieczenia lub na macie silikonowej. Zostawić na 10-15 min do wyrośnięcia. Piec ok 10 min w 200st aż zaczną się złocić.

 drożdżowe pierniczki

drożdżowe pierniczki

 

ŹRÓDŁO





piątek, 09 grudnia 2011

Te pierniczki pojawiły się już na baaaaardzo wielu blogach. Kusiły po prostu z każdej strony ;) No, ale to nic dziwnego bo są po prostu pyszne ;) Ja moje przygotowałam rok temu na Święta a mimo to jeszcze pamiętam ich smak ;) Bo nie sposób go zapomnieć. Mocno cytrusowe ( o tak! za to chyba najbardziej je lubię ;) i rozpływające się w ustach. Ja do swoich dodałam troszkę za dużo zmielonych migdałów przez co były mniej miękkie i bardziej migdałowe. No i jeszcze posmarowałam je rozpuszczona z mlekiem gorzką czekoladą zamiast lukrem. Wydaje mi się jednak, że lukier jest lepszym rozwiązaniem bo czekolada troszkę tłumiła ten smak ;) Jednak mimo tych wszystkich moich modyfikacji były pyszne ;) Zamierzam je zrobić również w tym roku. Tym razem zgodnie z przepisem ;)

lebkuchen

Lebkuchen:

Składniki na 30 sztuk:

  • 250 g mąki pszennej
  • 85 g zmielonych migdałów (na mąkę)
  • 3 łyżeczki przyprawy korzennej do piernika
  • 1 łyżeczka zmielonego cynamonu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 200 ml płynnego miodu
  • 85 g masła
  • pół szklanki drobno posiekanej kandyzowanej skórki pomarańczowej i cytrynowej (za radą autorki dałam skórkę startą z dwóch cytryn)

Suche składniki: mąkę, migdały, proszek, sodę, przyprawy wymieszać w misce.

W garnuszku z grubym dnem umieścić masło i miód, podgrzewać, mieszając, do roztopienia masła. Zdjąć z palnika i lekko przestudzić (mieszanka ma jednak być ciepła).

Do suchych składników wlać ciepłą masę maślano - miodową, dodać kandyzowane owoce i wymieszać (można mikserem), by nie było grudek. Ciasto powinno wyjść lepiące (nie dosypywać mąki). Przykryć ściereczką i odstawić do ostudzenia (zgęstnieje).

Po tym czasie z ciasta robić kulki wielkości niedużego orzecha włoskiego (powinno Wam wyjść około 30 sztuk). Układać na blaszkach wyłożonych papierem do pieczenia w dużych odległościach od siebie (bardzo rosną). Każdą kulkę spłaszczyć trochę łyżką (ponieważ ciasto bardzo się klei najlepiej maczać ręce w wodzie i wtedy formować kulki, również łyżka, którą je spłaszczamy powinna być wilgotna).

Piec w temperaturze 180ºC przez 15 minut (nie dłużej, bo będą zbyt kruche). Lebkuchen wyciagnięte prosto z piekarnika będą bardzo miękkie, należy poczekać 2 minuty, potem przenieść je na kratkę do wystudzenia. Później ich wierzch kruszeje, by zmięknąć znów na drugi dzień, po pokryciu lukrem.

Składniki na lukier:

  • 2 szklanki cukru pudru
  • kilka łyżek gorącej wody

Cukier puder wsypać do miseczki. Dolewać gorącą wodę, łyżka po łyżce, mieszając i rozcierając grzbietem łyżki. Gdy lukier będzie lejący, ale nie za gęsty, maczać w nim pierniczki i odkładać na kratkę do całkowitego zastygnięcia lukru.

lebkuchen

lebkuchen

 

ŹRÓDŁO

Można je jeszcze zobaczyć między innymi tutaj, tutaj, tutaj, tutaj, tutaj, czy tutaj  ;)



poniedziałek, 05 grudnia 2011

Nie mogę uwierzyć w to, że to już nadszedł TEN czas, który tak uwielbiam. Czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia ;) Czasami sama się zastanawiam, czy to oczekiwanie nie jest nawet tak samo fajne jak Święta ;) A najlepiej jest gdy temu czekaniu towarzyszy świąteczna atmosfera. A czy coś potrafi stworzyć lepiej świąteczną atmosferę od wszędzie unoszącego się korzennego aromatu pierniczków? No NIC ;) Tak więc, gdy chcemy by Święta nadeszły szybciej to musimy przygotować właśnie te pierniczki. Przepyszne, z nadzieniem dzięki któremu szybciej stają się miękkie ;) O wiele lepsze niż te ze sklepu ;)

pierniczki z nadzieniem

Pierniczki z nadzieniem:

Ilość porcji: ok. 35 pierniczków

Składniki:

  • 2,5 szklanka mąki
  • 1 jajko
  • 1/2 szklanka miodu
  • 1/2 szklanka cukru pudru (dałam mniej)
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżka przypraw do piernika
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • ok 6 łyżek wody
  • 1 łyżka kakao

 nadzienie:

  • ulubione powidła, konfitury lub dżem (użyłam marmoladę)

 lukier: (opcjonalnie)

  • 1-2 szklanki cukru pudru
  • ok 2 łyżki wody (powinien być bardzo gęsty)

Wszystkie składniki przekładam na blat i zagniatam ciasto, wodę dodaję stopniowo. W przepisie napisałam, że ok 6 łyżek, zaczynam od 4 i po prostu dolewam w trakcie ugniatania (konsystencja ciasta zależy od miodu im bardziej płynny tym troszkę mniej wody wychodzi). Ciasto musi być lepkie. Kakao można dodać, ale nie trzeba.

Ciasto dzielę na 2 w miarę równe połowy i każdą wałkuję między arkuszami papieru pergaminowego (nie będzie lepić się do wałka, łatwo się zdejmuje i jest równe).
Na jeden płat rozwałkowanego ciasta nakładam małą łyżeczką powidła. Układam je w takich odstępach aby dało się wycinać kształty.
Ciasto dociskam aby dobrze się zlepiło (jak jest lepkie to zlepia się bez wysiłku). Wycinam foremką ulubione kształty.
Układam gwiazdki na blaszce do pieczenia.
Piekę w nagrzanym piekarniku do 180 C przez 15- 20 minut. Ja piekłam około 18, wszystko zależy jak duże kształty. Smacznego!

Po upieczeniu, lekko wystudzone pierniczki smaruję gęstym lukrem (wymieszany cukier puder z wodą). Wstawiam te posmarowane pierniczki na około 1-2 minutki do nagrzanego piekarnika (około 180 C, ale jak będzie 150 C to nie ma różnicy). Lukier fajnie podeschnie, a pierniczki będą mięciutkie. Dlatego 1-2 minuty, że jak na lukrze zaczną się pojawiać bąbelki to należy wyłączyć, chyba, że chcecie efekt popękania to potrzymajcie te bąbelki. 

pierniczki z nadzieniem

ŹRÓDŁO

Pierniczki dodaję do akcji (pierwszej, w której biorę udział ;)) :

festiwal pierniczków




| < Wrzesień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
PustaMiska - akcja charytatywna



Akcja: Nie kradnij zdjęć!

Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Durszlak.pl

Odszukaj.com - przepisy kulinarne